Blog

Dieta makrobiotyczna, a więc co warto wiedzieć na jej temat?

Zapewne zaskoczeniem dla niektórych będzie fakt, iż dieta makrobiotyczna zakłada nic innego jak zachowanie pewnej równowagi między pierwiastkami Yin oraz Yang, i wywodzi się ze starożytnej medycyny chińskiej. Nie oznacza, iż nie jest dieta makrobiotyczna nie zalicza się do tych, na którą powinniśmy spojrzeć z odpowiedniej perspektywy, zakłada ona nie tylko gubienie zbędnych kilogramów i jednocześnie oczyszczenie całego organizmu.

Kto powinien zdecydować się na dietę makrobiotyczną?

Dieta makrobiotyczna to nic innego jak dieta odchudzająca i oczyszczająca, która może trwać najwyżej dwa miesiącu, w tym okresie zgubić zbędne kilogramy mogą osoby posiadające nawet niewielką nadwagę. Niestety nie jest to dieta dla osób z cukrzycą, kobiety w ciąży a tym samym dzieci i młodzieży.

Na czym opiera się dieta makrobiotyczna?

Podstawowym założeniem diety makrobiotycznej jest nic innego jak przyjmowanie produktów niekonserwowanych oraz w żaden sposób nieprzetworzonych, do których zalicza się przede wszystkim niełuskane ziarna zbóż pod adekwatną do tego postacią. Powinny one stanowić połowę naszego jadłospisu, drugą część stanowić owoce, warzywa czy też nasiona oraz rośliny z których będziemy przygotowywać niektóre posiłki.

Dieta odchudzająca w tym przypadku zakłada porzucenie wszystkich tłuszczy z wyjątkiem roślinnym, jednocześnie wyeliminowaniu nabiału, cukru, mięsa, jaj i owoców tropikalnych.

Czy jest to dieta jaką warto stosować?

Oczywiście dieta makrobiotyczna zalicza się do tych rozwiązań, które warto w miarę możliwości uwzględnić w aspekcie walki z nadwagą oraz co najważniejsze oczyszczeniu z toksyn naszego organizmu. Pierwsze efekty widoczne są już po kilkunastu dniach, i co najważniejsze pozwalają na zgubienie nawet 3-4 kilogramów, co zapewne jest wynikiem godnym uwagi. Dieta makrobiotyczna gwarantuje nam dostarczenie błonnika, jednak należy pamiętać iż przy niedoborze białka trzeba przyjmować witaminę B12 której na pewno zabraknie w naszym organizmie.

Dlaczego dieta makrobiotyczna to dobre rozwiązanie?

Wiele osób ma wątpliwości, iż dieta makrobiotyczna nie przyniesie założonego efektu, a my opierając nasze posiłki o wspomniane składniki i produkty możemy bardziej sobie zaszkodzić niż pomóc. Nie jest to prawdą, wręcz przeciwnie nie ma jakichkolwiek wątpliwości, iż wspomniana dieta makrobiotyczna wpłynie korzystnie na funkcjonowanie i prawidłowe działanie naszego organizmu, jest to jeden z podstawowych oraz najważniejszych argumentów przemawiających na jej korzyść. Dodatkowo możemy być pewni, iż wspomniana dieta makrobiotyczna z czasem pomoże nam walczyć z nadwagą, jest to zresztą jak najbardziej możliwe zwłaszcza w kontekście dostarczania niezbędnych walorów odżywczych. Można nawet powiedzieć, że jest to dieta odchudzająca i oczyszczająca w pełnym tego słowa znaczeniu, oraz co najważniejsze traktować ją jako ciekawe rozwiązanie za którego wdrożeniem przemawia bardzo wiele argumentów czy też innych swoistych zalet. Dieta makrobiotyczna jest w pełni bezpieczna oraz skuteczna, i co najważniejsze przynosi zamierzony co do tego efekt.

Biochemia działania diety na organizm człowieka – praktyczne informacje.

Z punktu widzenia biochemicznego, to jak działa na nasz organizm np. dieta warzywno owocowa jest bardzo interesująca kwestia. Wiele osób ni zdaje sobie w pełni sprawy z tego, jak wspaniałą maszyną jest człowiek i jak zaawansowany chemicznie jest system przemiany materii i jej uruchamiania w razie zapotrzebowanie. Teraz spróbujmy nieco ugryźć tej dziedziny!

Fascynująca przemiana materii – świat enzymów, białek oraz geny,

Nasz metabolizm jest zaplanowany od naszego urodzenia. Czynniki genetyczne bardzo mocno przekładają się na to, jaka będzie nasza sylwetka, w jakim tempie będziemy w stanie przemieniać materię, których enzymów nam będzie brakować i jak kształtować się będzie nasza gospodarka lipidowa. W genach zapisane są informacje na temat tego, dlaczego nawet świetna dieta odchudzająca nie zmniejsza nam poziomu cholesterolu we krwi lub pokazuje, dlaczego po mleku możemy czuć niestrawność.

Podstawowym surowcem dietetycznym w naszym organizmie, który bezpośrednio ulega przemianie w energię są cząsteczki glukozy lub fruktozy – ulega ona przemianie biochemicznej w glukozę. Jest to główne paliwo dla krwinek, mięśni, mózgu oraz wielu innych narządów. Glukoza przetwarzana jest drogą glikolizy, a jej produkt główny – pirogronian wchodzi na szlak przemian metabolicznych, którego owocem jest acetylo-koenzym A. Związek ten jest wspólnym ogniwem energetycznym w szlaku przemian aminokwasów, kwasów tłuszczowych oraz niektórych związków ketonowych. Acetylokoenzym-A wchodzi w cykl Krebsa, z którego wychodzą związki NADH i NADPH, które są transporterami protonów dla łańcucha oddechowego i produkcji najważniejszego związku energetycznego w komórce – ATP.

Okej, ale dlaczego tyjemy?

Gdy przekroczone zostanie zapotrzebowanie komórek na pokarm, to wtedy przestają one go pobierać. Dzieje się to najczęściej wskutek osi jelita- trzustka. Mechanizmy regulujące wyrzut insuliny przy przekroczeniu zapotrzebowania – vide wzrost stężenia glukozy we krwi, doprowadzają do pobudzenia wyrzutu insuliny, która aktywuje transportery GLUT-6 w komórkach mięśni i lipocytach (tkanka tłuszczowa) do wchłaniania glukozy. Glukoza jest głównie magazynowana pod postacią kwasów tłuszczowych w obrębie tkanki tłuszczowej, co jest jedną z przyczyn tycia.

Nadmiar kwasów tłuszczowych w diecie doprowadza do tego, iż wątrobowe transportery tłuszczów tzw. lipoproteiny LDL i HDL ulegają deregulacji. Dochodzi do produkcji dużych ilości lipoprotein LDL, które transportują tłuszcze z wątroby do tkanki tłuszczowej i mięśni. Docierając tam przyczyniają się do zwiększenia objętości tkanki tłuszczowej.

Kolejnym istotnym elementem mającym znaczenie z punktu widzenia zdrowia, jest zdolność LDL do osadzania się na śródbłonku naczyń, niszczeniu go oraz indukowaniu stanu zapalnego, który w tej specjalnej etiologii określany jest jako miażdżyca.

Biochemia odchudzania w praktyce

Bardzo istotne jest zrozumienie mechanizmów tycia, odchudzania oraz użytkowania energii. To dzięki procesom biochemicznym wyjazdy na turnusy odchudzające mogą być skuteczne pod kątem efektów spadku wagi. Pamiętajmy o roli tych wszystkich procesów w budowaniu swojego własnego zdrowia!

Sposoby skutecznego oczyszczania organizmu

Oczyszczanie organizmu okazuje się dla wielu ludzi kwestią bardzo enigmatyczną. Wszędzie w mediach, internecie oraz biuletynach zdrowego odżywiania mówi się rzecz jasna o oczyszczaniu organizmu. Pytanie jednak leży z czego? Każdy z nas ma swój własny kład wydalniczy, który w sposób wystarczający dla utrzymania homeostazy organizmu oczyszcza krew oraz cały organizm ze związków niepożądanych.

Wątpliwości co do występujących zanieczyszczeń

Cały czas trwają badania na temat tego, jak wygląda potencjał człowieka do wydalania z organizmu związków metalicznych, w tym glinu, rtęci lub ołowiu. Wiele badań fizjologicznych wskazuje na fakt, iż nie jest możliwe usunięcie wielu substancji toksycznych przez nerki, gdyż albo nie rozpuszczają się w osoczu albo nie są w stanie się przefiltrować przez błonę komórkową podocytów i komórek wyścielających kanalik nerkowy. Ile jest więc w tym prawdy?

Na pewno fizjologiczne oczyszczanie organizmu nie jest niczym specjalnie skomplikowanym – szczególnie, że te układy są raczej wydolne. Drugim elementem oczyszczania organizmu z toksyn jest tak zwana przemiana wątrobowa. Polega ona na przyłączeni reszt kwasów żółciowych, dołączeniu reszt kwasu siarkowego lub też np. dołączeniu kwasu glukuronowego. W ten sposób uzyskuje się rozpuszczalne pochodne nierozpuszczalnych wyjściowo związków. Jest to więc możliwy sposób poradzenia sobie ze związkami mogącymi mieć charakter rezydualny w organizmie.

Co z zanieczyszczeniami tkanki tłuszczowej?

Największe obawy dotyczą związków o apolarnej budowie, które dystrybuowane są w połączeniu z kwasami tłuszczowymi do lipocytów, czyli komórek tkanki tłuszczowej. Tam ulegają deponowaniu i zalegać potrafią tam nawet do końca życia. Kompleksy związków o budowie apolarnej są więc niebezpieczne i w zasadzie ich usunięcie jest niemożliwe z ustroju – chyba, że za pomocą samego pozbywania się tkanki tłuszczowej. Konieczne są jednak przemiany wątrobowe i wydalenie tych związków do żółci i następnie do przewodu pokarmowego. Powstaje tutaj jednak problem tzw. krążenia wątrobowego, które obejmować by mogło także substancje wydalane z nią.

Uznane metody odtruwania w medycynie

W medycynie istnieje kilka diet, które mają na celu oczyszczanie organizmu. Są to różne diety w schorzeniach metabolicznych, gdy ograniczenie podaży związków niemetabolizowanych pozwala ograniczyć ich toksyczność – jest tak w Fenyloketonurii lub na przykład chorobie określanej jako dna moczanowa.

Medycyna dla odtruwania i oczyszczania stosuje odtrutki, forsowanie diurezy oraz dializę, plazmaferezę lub dializę otrzewnową. Możliwości w tym zakresie są naprawdę bardzo liczne – zarezerwowane są jednak dla związków poddających się dializowaniu, czyli eliminacji przez specjalną błonę filtracyjną.

Jak wspierać dietą oczyszczanie organizmu?

Na pewno, gdy mówimy o toksynach wydalanymi z moczem, to podaż takich związków jak żurawina pozwala nasilić produkcję moczu, a więc i przyśpieszyć wydalanie szkodliwych związków chemicznych. Podobnie tyczy się to niekiedy środków przeczyszczających i innych form terapii odchudzającej.

Co nowego oferuje nam nauka w dziedzinie odchudzania?

Naukowe podejście do kwestii odchudzania jest bardzo istotne. Obecnie coraz wyższą uwagę przykład się do wyników badań naukowych oraz publikacji na podstawie wieloletnich obserwacji. EBD – czyli Evidence Based Diet to inaczej dietetyka oparta na dowodach. Można z całą pewnością przyznać, że będzie to kolejny trend, który pozwoli świadomie dobierać kuracje odchudzające w bardziej spersonalizowany i kierunkowy sposób.

Które diety mają najlepsze badania?

Generalnie nad kuracjami odchudzającymi dietetycy specjalnie się nie zastanawiają.- szczególnie w kontekście samej nauki. Istnieją diety w ramach dietetyki klinicznej, które są dokładnie przebadane w randomizowanych próbach i następnie oceniane w wielośrodkowych metaanalizach. Wyniki niekiedy są bardzo interesujące i w sposób obiecujący informują na temat tego, jak konkretna dieta odchudzająca wpływa na ustrój i czy daje korzyści dla pacjentów.

Szczególnie istotne jest to w przypadku diet nastawionych na efekty terapeutyczne. Do takowych należy zaliczyć przede wszystkim algorytm dietetyczny NASH oraz dietę śródziemnomorską, która byłą intensywnie badana przez kardiologów. Każda inna dieta odchudzająca jest oceniana przez pojedynczych dietetyków – raczej w formie indywidualnych prac badawczych na niewielkich grupach kontrolnych. Współczynnik korelacji w tym przypadku jest niewystarczający, aby uzyskać właściwą siłę dowodu, która byłaby ewentualnym wyznacznikiem dla przyszłych diet odchudzających.

Optymalizacja diet odchudzających w stronę użytkownika

Jest to coś, co pozwoli stworzyć diety „szyte na miarę”. Na podstawie badań zawartości tkanki tłuszczowej, ocenie podstawowej przemiany materii w połączeniu z badaniami genetycznymi, które profilowałyby aktywność enzymów metabolicznych, subgrupy enzymów wątrobowych lub cząsteczki na lipoproteinach (cząsteczkach cholesterolu). Pozwoliłoby to na stworzenie diety zgodnej z indywidualnymi potrzebami i dostosowanej dla programu metabolicznego każdego zainteresowanego. Dieta taka mogłaby być zaprogramowana dokładnie dla osiągnięcia konkretnych efektów – szczególnie takich jak utrata wagi, wzrost wagi lub zmiana stosunków zawartości mięśni i tkanki tłuszczowej. Sprzężenie tego z pomiarami aktywności fizycznej – np. za pomocą prostych aplikacji sportowych lub czujników tętna pozwoliłoby na uzyskanie naprawdę rewelacyjnych wyników.

Jak to wygląda w praktyce?

Obecnie centra zajmujące się leczeniem otyłości, czy poradnictwem dietetycznym coraz chętniej sięgają po zdobycze współczesnej nauki. Pozwoli to jeszcze efektywniej zaplanować proces redukcji wagi ciała, przy zoptymalizowaniu zapotrzebowania energetycznego do aktywności fizycznej i zawodowej – w doskonale zoptymalizowany sposób. Inteligentne zarządzanie gospodarką energetyczną ustroju pozwoli dowolnie modyfikować dietę wedle potrzeb, aby zawsze gwarantowała ona perspektywę utraty wagi w deklarowanym okresie. Dietetycy coraz częściej wykorzystują również profilowanie, aby dieta odchudzająca była swoimi założeniami najbardziej zgodna z trybem życia osoby odchudzającej, przekonaniami, motywacjami oraz ogólnymi możliwościami. Jedną z głównych przyczyn niepowodzeń dietetycznych jest rzecz jasna utrata motywacji oraz zniechęcenie do przestrzegania często surowych zaleceń specjalistów ds. dietetyki. Można to jednak skutecznie odmienić za pomocą specjalnego wsparcia psychologicznego, które wielu potrzebującym bardzo by pomogło i odmieniło ich życie o 180 stopni. Personalizowana dietetyka to przyszłość szczupłej ludzkości!

Dieta odchudzająca – jaką wybrać?

Wraz z nastaniem wiosny wiele osób zaczyna myśleć o odchudzaniu, aby latem zaprezentować na plaży zgrabną sylwetkę. Dieta makrobiotyczna, głodówka zdrowotna czy oczyszczanie organizmu z toksyn to nie tylko doskonały sposób, aby pozbyć się zbędnych kilogramów, ale też zyskać lepsze samopoczucie.

Dieta oczyszczająca

Sposobów na zrzucenie nadwagi jest bardzo dużo – w Internecie nie brakuje diet mających na celu wspomaganie walki o zgrabną sylwetkę. Wiele osób stosuje je jednak tylko przez pewien okres czasu, po czym wraca do dawnych przyzwyczajeń żywieniowych. Warto sobie uświadomić, że takie postępowanie jest najłatwiejszą drogą do efektu jo-jo. Co więc zrobić, aby go uniknąć? Warto zacząć od usunięcia toksyn z organizmu, a pomocna w tym będzie dieta Dąbrowskiej. W pierwszym jej etapie należy jeść wyłącznie warzywa i owoce o małej zawartości skrobi i cukrów, pić wodę i napary ziołowe, za to zrezygnować z soli, słodyczy, czarnej herbaty i kawy, a także mięsa i nabiału. Dzięki oczyszczeniu organizm odzyskuje wewnętrzną równowagę, a jego narządy pracują bardziej wydajnie. Osoby decydujące się na detoksykację mogą zauważyć poprawę samopoczucia i wyglądu skóry, przypływ energii, a także sprawniejsze funkcjonowanie układu trawiennego i większą odporność na infekcje. Po oczyszczeniu organizmu dieta warzywno-owocowa może być uzupełniana o kolejne wartościowe produkty, jak kasze, ziarna, chleb razowy czy nabiał.

A może wczasy zdrowotne?

Bardzo często najtrudniejszym elementem walki o zgrabną sylwetkę jest znalezienie motywacji do działania. Właśnie dlatego specjaliści zalecają wspólne odchudzanie z partnerem albo przyjaciółką – wzajemne wspieranie się w chwilach słabości to ogromna pomoc i zachęta, aby nie ulegać zachciankom. Dobrym rozwiązaniem mogą też okazać się wczasy odchudzające. Podczas tego typu wyjazdów można nie tylko odpocząć od codziennych obowiązków, ale też poznać ciekawych ludzi i kompleksowo zadbać o swoje zdrowie. Opieka dietetyka, zbilansowane menu, aktywność fizyczna i możliwość skorzystania z licznych zabiegów pielęgnacyjnych to gwarancja, że z wakacji wrócimy wypoczęci i z nową energią. Turnusy odchudzające są organizowane w wielu miejscach, dlatego coś dla siebie znajdą zarówno miłośnicy morza i jezior, jak też i zwolennicy gór. Pamiętajmy jednak, że pobyt na wczasach zdrowotnych powinien być początkiem trwałych zmian. Codzienne menu składające się z wartościowych produktów, regularne ćwiczenia fizyczne i rezygnacja z niezdrowych przekąsek i gazowanych napojów to jedyny sposób, aby nie tylko osiągnąć szczupłą sylwetkę, ale też ją utrzymać.

Jak motywować się do odchudzania?

Każdy z nas marzy o pięknej sylwetce, zwłaszcza latem, kiedy słoneczna pogoda sprzyja zwiewnym i odkrywającym ciało stylizacjom. Pozbycie się nadprogramowych kilogramów bywa jednak trudne, dlatego warto zadbać o właściwą i skuteczną motywację. Jak to zrobić?

Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że odpowiednio wybrana dieta odchudzająca to nie tylko sposób na poprawę swojego wyglądu, ale też kwestia zdrowia. Nadwaga sprzyja występowaniu wielu chorób, dlatego zrzucenie zbędnych kilogramów może uchronić nas przed przykrymi dolegliwościami. Trzeba też zaznaczyć, że korzystnie na nasze samopoczucie wpływa regularne oczyszczanie organizmu z toksyn. Dieta Dąbrowskiej zakładająca ograniczenie codziennego spożycia kalorii oraz jedzenie warzyw i owoców pozwala na usunięcie szkodliwych substancji z organizmu, a tym samym usprawnia pracę narządów i pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie.

Odchudzanie to proces długotrwały

Planując zrzucenie kilku kilogramów trzeba pamiętać, że dieta cud pozwalająca na szybkie i trwałe osiągnięcie wymarzonej sylwetki, nie istnieje. Zrzucanie nadwagi jest często procesem długotrwałym i nawet jeśli osiągniemy wymarzoną wagę, zbilansowana dieta makrobiotyczna uwzględniająca w codziennym jadłospisie wartościowe produkty to konieczność, aby uniknąć efektu jo-jo. Wiele osób oczekuje szybkich zmian i łatwo traci motywację do dalszych starań, jeśli spadek wagi nie następuje. Właśnie dlatego specjaliści zalecają regularne fotografowanie swojej sylwetki – często trudno nam zauważyć postępy, a dopiero porównanie zdjęć pozwala unaocznić zachodzące zmiany. Pamiętajmy więc, aby nie zarażać się nawet jeśli przez pewien czas masa ciała nie spada. Wytrwałość i stosowanie się do zaleceń dietetyka, a także regularna aktywność fizyczna z pewnością przyniosą pozytywne skutki.

Wczasy odchudzające

Dieta warzywno-owocowa pomagająca usunąć z organizmu toksyny, rezygnacja z tłustych i niezdrowych przekąsek oraz wprowadzanie właściwych nawyków żywieniowych może być dla niektórych dużym problemem. Aby zapoczątkować dobre zmiany, można wybrać się na wczasy zdrowotne. Podczas pobytu na takim wyjeździe uczestnicy znajdują się pod opieką dietetyka, mogą skorzystać z zabiegów leczniczych i kosmetycznych oraz ciekawych atrakcji. Ponieważ przebywają wśród osób, które podobnie jak oni chcą zrzucić zbędne kilogramy, mogą liczyć na wsparcie. Turnusy odchudzające odbywają się w wielu rejonach Polski – w górach, nad morzem lub nad jeziorami, dlatego z pewnością każdy znajdzie odpowiednią propozycję dla siebie.

Oczyszczanie organizmu na wiosnę

Kiedy nadchodzi wiosna wiele osób decyduje się na zrzucenie zbędnych kilogramów. Odpowiednio dobrana dieta odchudzająca sprzyja osiągnięciu zgrabnej sylwetki, ale też pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Wiosna to również doskonały czas na oczyszczanie organizmu z nagromadzonych przez zimę toksyn.

Zanieczyszczony organizm – objawy

Duża ilość toksyn nagromadzona w organizmie negatywnie odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Jak rozpoznać, że potrzebne jest nam detoksykacja? Jednym z objawów jest spadek odporności. Osoby podatne na grypę, infekcje górnych dróg oddechowych czy alergie powinny więc zastanowić się nad zmianą jadłospisu – dieta oczyszczająca pozwoli nie tylko poprawić odporność, ale też w pozytywny sposób wpłynie na apetyt czy energię do działania. Wymienione dolegliwości bardzo często kojarzone są z wiosennym przesileniem, jednak należy pamiętać, że zmiana aury nie powoduje wszystkich problemów tego typu. Dlaczego oczyszczająca dieta warzywno-owocowa zalecana jest właśnie wiosną?

Przede wszystkim ze względu na znacznie wyższą dostępność świeżych owoców i warzyw, o jakie trudno zimą. W tym okresie ponadto wątroba pracuje znacznie wydajniej. Warto przy tym wspomnieć, że to właśnie zimą spożywamy najwięcej kalorycznych potraw, dlatego kiedy nastają cieplejsze dni, a w sklepach nie brakuje świeżych warzyw i owoców, warto zadbać o usunięcie zalegających w organizmie toksyn.

Jak oczyścić organizm?

Jednym ze sposobów na pozbycie się toksyn z organizmu jest dieta Dąbrowskiej, którą można podzielić na dwa etapy. Pierwszy polega na znacznym ograniczeniu spożywanych kalorii i jedzeniu owoców oraz warzyw. Nazywany jest on również postem leczniczym i trwa zazwyczaj od dwóch do sześciu tygodni. Dieta makrobiotyczna to drugi etap kuracji. Specjalnie zaplanowane menu dostarczające wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania powinno być wykorzystywane podczas przyrządzania posiłków każdego dnia. Ponieważ wiele osób w początkowej fazie oczyszczania organizmu odczuwa przykre dolegliwości, jak uczucie zimna, senność, ból głowy i stawów, niektórzy rezygnują ze stosowania diety. Rozwiązaniem w takiej sytuacji mogą być turnusy odchudzające – wyjazd w piękne miejsce, motywacja całej grupy, dobrze zaplanowany dzień i opieka specjalistów w dziedzinie dietetyki to z pewnością ogromne wsparcie. Dlatego osoby mające problem z wytrwałością w dietach powinny pod uwagę wziąć wczasy zdrowotne – wybór jest całkiem duży, więc z pewnością każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.